Gratis Online Training - Easy Empathie

 

“A Gift that Keeps on Giving”. 

Met empathie maak je iemand blij, en ook jezelf! 

 

Empathie op kantoor of thuis op de bank? Zo doe je dat.

Wil je alvast 5 handige tips om empathie toe te passen? Lees dan even rustig door.

Empathie is een luister techniek die kalmeert, verbindt en verdiept.

Begrip, een luisterend oor bieden of krijgen, zonder oordeel en ongevraagd advies zijn voor elke persoon heerlijk. Het blijkt zelfs helend te werken.

Hoe klinkt dit voor jou? To good to be true?

Probeer het eens!

Toen ik voor het eerst empathie ontving in een tijd waarin ik me onbegrepen en alleen voelde, ben ik als een speer op weg gegaan naar innerlijke rust en vrede. Ik voelde me dieper verbonden met mezelf en de mensen om mij heen. Gevoelens van burn-out en depressie verdwenen en ik voelde me al snel vitaal en vol vertrouwen.

Met empathie kon ik naar een voller, betekenisvol leven. Wie zei het ook alweer? De enige weg, is de de weg naar binnen.

Wat doet empathie?

Het kalmeert onze amygdala. Dit stukje van onze hersenen wordt ook wel het reptielenbrein genoemd. Tijdens allerlei soorten conflicten krijgt iedereen wel eens te maken met zijn fight, flight en freeze reactie die dit kwabje regisseert. Hoe onze amygdala werkt is bij iedereen afhankelijk van zijn vroegste levenservaringen.

Later, in ons volwassen leven, kan deze functie in werking treden omdat het brein iets onveiligs registreert. Een trigger in het heden die je doet denken aan een situatie in het verleden. En die je als onprettig of zelfs bedreigend kunt ervaren. Jarenlang heb ik alledrie reacties regelmatig gebruikt. Dat leverde meer conflict op dan ik wilde.

Empathie heeft mij gelukzaligheid, humor, vitaliteit gebracht. 

Door er simpelweg veel mee te oefenen, ontwikkel je een soort Empathie-spier. Eentje die ook een sociaal, invoelende en verbindende reactie kan oproepen in conflict-situaties. 

Zoek je de sleutel als het gaat om  duurzame samenwerking en compassie in je team te brengen? En dan eentje die ook nog thuis bij jou de bank werkt?

Met deze 5 stappen kom je al heel ver in het creëren van een veilige, hartelijke, creatieve sfeer, waarin iemand graag wilt vertellen wat er in hem of haar leeft.

Het leuke van empathie: Iedereen kan het leren. Jong, oud, arm of rijk, waar je ook vandaan komt: Wij mensen hebben deze compassie-volle kwaliteit allemaal in ons. Dolgraag willen we weten wat er echt in iemand leeft. En we willen ons allemaal verbonden voelen, met onszelf, met elkaar, toch?

Empathie leidt tot meer compassie en coöperatie in gezin, team, klas of  organisatie. Het vergt zoals met alles: Oefening! Stel, er is een conflict. Tussen jou, je partner, vriend(in), familielid, of collega? 

Probeer dan deze 5 Tips voor Easy Empathy!

Try this

  1. Zorg voor een comfortabele omgeving. Zitten jij en je collega of partner prettig? Zijn omgevingsgeluiden tot een minimum teruggebracht, mobiels uit? Staat er een kopje thee klaar?

  2. In het Hier en Nu zijn. Alleen door je in het heden te begeven kun je horen wat de ander voelt en nodig heeft. Vervelende ervaringen in het verleden blokkeren empathie, geef ze ten alle tijden eerst de liefdevolle aandacht (en stel het gesprek even uit).

    Check: Heb je echt Ruimte voor de verhalen van de ander? Of heb je zelf iets op je hart? In dat geval zoek je iemand om je hart eerst te luchten. Al zijn het 5 minuten aan de telefoon met een coach, vriend(in) of iemand anders. Dat lucht op. Maak jezelf voor de duur van het gesprek vrij van irritatie, frustratie, ongemak. Zie ook de Online GC-cursus of volg de Basiscursus GC waar veel aandacht en oefening is voor zelfzorg/ zelf-empathie.

  3. Luister zonder oordeel. Vraag jezelf af: luister ik zonder oordeel? Vaak zonder dat we het bewust weten hebben we al een mening, analyse, of advies klaar voor de ander. Schrijf ze even op om je ervan bewust te worden en leg het weg tijdens empathisch luisteren.

  4. Bewaar je eigen verhaal voor later. En ook alle adviezen, hoe oprecht en hoezeer je je ook kunt voorstellen en herkennen in wat die ander vertelt, hoe blij je ook bent met de informatie. Je kiest nu even voor stilte zodat de ander alle ruimte krijgt om te vertellen.

  5. Geef een korte samenvatting. Voel je dat de ander klaar is met vertellen? Stel dan de vraag het welkom is wanneer je dat wat je hoorde kort samen te vatten: Wat hoorde je? Wat was het beschreven gevoel? Welke behoefte leefde er? En eventueel een optie die is genoemd om deze wens te vervullen? Dit doe je om te checken of de boodschap van de ander bij jou is geland en hoe. Biedt de ander ruimte om aan te vullen, corrigeren en verdiepen. Herhaal de ‘check’ dan nog een keer of je het gehoord hebt zoals de ander werkelijk bedoelde. 

Einde luistersessie, start van verzoeken doen en afspraken maken!

Zoek je naar woorden, oefening en tips? Volg De Basiscursus Geweldloze Communicatie of schrijf je in voor de Online GC-Training.

Schrijf je hier in voor gratis training

De Gratis Easy Empathie-training is voor iedereen die deze bijzondere luistervorm in zijn werk en leven wil toepassen

Laat hier je email adres achter en ik stuur je de Empathie-Kit en de eerst volgende datum van deze praktische training.

Agenda

03-12-2018 t/m 04-03-2019
De Online GC-Cursus

21-12-2018 t/m 07-01-2019
Vakantie

08-01-2019 t/m 26-02-2019
De Basiscursus Geweldloze Communicatie

10-01-2019 t/m 28-02-2019
De Verdiepingscursus Geweldloze Communicatie

16-01-2019 t/m 06-03-2019
Compassie4Kids

Gratis Online Training

Schrijf je hier in voor de Gratis Online Training ‘Easy Empathie’ + Toolkit en ontvang snel de eerstvolgende startdatum en tijd.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief

Copyright 2018 © Drive to Life Coaching – Bureau voor Authenticiteit & Geweldloze Communicatie

Yves Montandstraat 39 | Lent | Nijmegen | 6663 MD | Nederland | T. +31 6 430 332 21 | E. vragen@drivetolife.nl | Bank NL46TRIO0212478389


Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland-licentie