"Every judgement is an expression of an unmet need" - Marshall B. Rosenberg, PhD.

Als ik heel eerlijk ben dan zou je weten dat de oordelen van anderen het meeste pijn kunnen doen. Zoals: “Je bent te gevoelig”, “Ach, je lijkt net je moeder” en “Wat ben je toch een fladderaar”. De oordelen en kritiek doen veel minder pijn toen ik ging zien dat achter elk oordeel een onvervulde behoefte schuilgaat. Zelfs of juist bij de mensen die woorden als wapens gebruiken. Dit inzicht is tot op de dag van vandaag de motor van mijn werk. Mijn drive to life. Het helpt me bij de communicatie in het ‘heetst van de strijd’, in mijn gezin, vriendschappen, in mijn werk, op straat, op school en in de supermarkt. 

Leven in harmonie met mezelf, met de ander en zo compassie en samenwerking de wereld in helpen. Dat is altijd mijn droom geweest. Als klein meisje al wilde ik ook met liefde en hartelijkheid, vrijheid en ondersteuning de wereld te ontdekken. En als mijn Eternal Girl spreekt zij nog altijd tot me wanneer mooie behoeftes in de knel dreigen te komen in mijn alledaagse bestaan. Ze is een Super-belangrijke raadgeefster!

"Mezelf blijven, wat de ander ook zegt of doet, dat is de allergrootste uitdaging in mijn leven."

Hoe voor mezelf op te komen en me geen zorgen te maken over de mening van de ander? En hoe kan ik de ander betrekken bij mijn verzoek of besluit om bijvoorbeeld onze relatie te verdiepen? Kan ik de zorgen om wat de ander van me denkt ook omzetten naar nieuwsgierigheid, met zelf-empathie? Want ik vind het ook belangrijk wat anderen denken. Ik ben mens, sociaal en ik hou van verbinding met de ander ook al kunnen we allebei andere behoeftes hebben die evenzo belangrijk zijn op hetzelfde moment!

Toen ik in 2008 voor het eerst Marshall B. Rosenberg ontmoette met zijn praktische levensfilosofie Geweldloze Communicatie, was ik meteen diep geraakt. Mijn verlangens bleken volkomen menselijk en nog te vervullen ook. De vier stappen voor compassie-volle verbinding, die Rosenberg ontwikkelde om begrip te creëren tijdens conflict en onbegrip, paste ik voor het eerst toe tijdens een werkconflict. Dat bracht een enorme verschuiving teweeg in de sfeer op kantoor en in mijn eigenwaarde: ik voelde direct het effect. Mijn autonomie en creativiteit stroomden weer. Ik had zelf gezorgd voor hartelijkheid en veiligheid op mijn werk. En tussen mij en de collega klaarde de lucht heerlijk op. Toen ik een periode van depressie en burn-out doormaakte, midden dertig, verdwenen deze door telkens te kiezen voor zelfconnectie. Mijn mooie behoeftes vervullen met de vele keuzes en opties die ik in het leven heb, zet ik nog dagelijks op nr. 1. 

Dat kun jij ook!

"Mijn verlangens bleken volkomen menselijk en nog te vervullen ook."

Dankzij een aantal fantastische Geweldloze Communicatie-trainers waarbij ik zelf ooit begon kan ik nu ook kijken naar de behoeftes achter de vergelijkingen en de aannames. Achter het ‘zou moeten’ die ik mezelf zeg. Nu heb ik al een aardige empathische spier ontwikkeld die helderheid biedt wanneer mijn inner critic zegt dat ik harder moet werken bijvoorbeeld. Welke mooie behoeftes zou deze innerlijke stem hier om vervulling vragen? Zorg, aandacht, (financiele) zekerheid? Kan ik mezelf een verzoek doen om te kijken of er andere manieren zijn dan heel hard werken om deze te vervullen?

Het proces van Geweldloze Communicatie werkt verhelderend, verbindend en helend. En in allerlei situaties en conflicten. Het vormt de basis voor cursussen, coaching en training bij Drive to Life. Ik ben aangesloten bij het International Center for Nonviolent Communication, opgericht door Marshall Rosenberg. Opgeleid als Kunst- en Beleidsdeskundige aan de Universiteit van Utrecht en voormalig curator Hedendaagse Kunst, weet ik als geen ander hoe belangrijk authenticiteit is voor een mens. Graag help ik je dit in je persoonlijke leven in vol ornaat vorm te geven. Dan komt de rest vanzelf.

Onder aanbod kun je kijken hoe jij wilt samenwerken!

Hartelijke groet,

Renske

"Empathie is een groots geschenk dat voor altijd blijft schenken"

Empathie hebben voor mezelf, en voor een ander is iets wat ik door training heb geleerd. Hoewel compassie van nature al in ons mensen zit vergt empathie geven oefening. Het is een heel bijzondere luistertechniek waarbij we onze aannames, oordelen, vijandbeelden, en ook ons eigen verhaal opzij kunnen zetten. En heel belangrijk: laat het adviseren even los totdat de persoon tegenover je duidelijk aan je vraagt of je advies wilt geven. Hoe goed je het advies ook bedoelt :).

Bij empathie geven gaat de aandacht uit naar wat er in de ander levend is. In het moment zelf. Door je ‘stille’ aanwezigheid help je de ander vertellen wat er in hem/ haar leeft. Dat is belangrijk om bijvoorbeeld tot heldere uitwisseling te komen bij conflict of om samenwerking te versterken. Soms kom je blokkades bij jezelf tegen. Kijk dan eens of je de Online GC-training wilt volgen of de Basiscursus Geweldloze Communicatie waar veel aandacht wordt besteed aan zelfconnectie.

Wil je 5 tips om meer empathie op je werk of in je gezin toe te passen? Volg dan de Gratis Online Training ‘Easy Empathie’ en ontvang de Empathie-Kit. 

Agenda

03-12-2018 t/m 04-03-2019
De Online GC-Cursus

21-12-2018 t/m 07-01-2019
Vakantie

08-01-2019 t/m 26-02-2019
De Basiscursus Geweldloze Communicatie

10-01-2019 t/m 28-02-2019
De Verdiepingscursus Geweldloze Communicatie

16-01-2019 t/m 06-03-2019
Compassie4Kids

Gratis Online Training

Schrijf je hier in voor de Gratis Online Training ‘Easy Empathie’ + Toolkit en ontvang snel de eerstvolgende startdatum en tijd.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief

Copyright 2018 © Drive to Life Coaching – Bureau voor Authenticiteit & Geweldloze Communicatie

Yves Montandstraat 39 | Lent | Nijmegen | 6663 MD | Nederland | T. +31 6 430 332 21 | E. vragen@drivetolife.nl | Bank NL46TRIO0212478389


Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland-licentie