Easy Empathie

A Gift that Keeps on Giving  

Ben jij benieuwd wat Drive to Life jou te bieden heeft? 

Volg dan het gratis webinar Easy Empathie voor de (huisartsen)praktijk.

 

Heb je het idee dat je weinig tijd en aandacht hebt voor de client binnen jouw drukke praktijk? 

 

Zoek je naar eenvoudige manieren om meer kwaliteit in het contact met je client te brengen?

 

Heb je een heldere blik nodig om te ontdekken wat er leeft bij de client?

 

Tijdens het webinar ontdek je welke eenvoudige stappen je kunt zetten om de luistertechniek van empathie toe te passen. Het resultaat is een vitale jij en een blije zij/hij!

 

Je krijgt inzicht in:

 

  • Wat Verbindend Communiceren is
  • Hoe je luistert zonder oordeel
  • Op welk moment je zelfzorg toepast

 

Wetenschap wijst uit:

 

> Empathie werkt als een medicijn (helend)

> Empathie scherpt de blik (handig bij complexe sociale situaties)

> Empathie haalt de angel uit conflict (rust)

 

Ben je benieuwd? Schrijf je dan in en ontvang de eerstvolgende datum en tijd voor de training (webinar) Easy Empathie.
 
Bij inschrijving ontvang je de bijbehorende empathie toolkit waarmee je direct het gevoelsleven van je clienten mee kunt helpen duiden, en die van jezelf!

Probeer eens...

Deze stappen kosten na oefening soms maar 10 tot 20 minuten van je tijd. 

Hoe mooi is dat?

 

 

  1. Zorg voor een comfortabele omgeving. Zitten jij en je client prettig? Zijn omgevingsgeluiden tot een minimum teruggebracht, mobiels uit? Staat er een kopje thee klaar?
  2. In het Hier en Nu zijn. Alleen door je in het heden te begeven kun je horen wat de ander voelt en nodig heeft. Vervelende ervaringen in het verleden blokkeren empathie, geef ze ten alle tijden eerst de liefdevolle aandacht (en stel het gesprek anders even uit)
  3. Check: Heb je echt Ruimte voor de verhalen van de ander? Of heb je zelf iets op je hart? In dat geval zoek je iemand om je hart eerst te luchten. Al zijn het 5 minuten aan de telefoon met een coach, vriend(in) of iemand anders. Dat lucht op. Maak jezelf voor de duur van het gesprek vrij van irritatie, frustratie, ongemak. Voel je al nieuwsgierigheid? 

  4. Luister zonder oordeel. Vraag jezelf af: luister ik zonder oordeel? Vaak zonder dat we het bewust weten hebben we al een mening, analyse, of advies klaar voor de ander. Stel diagnosis ook uit. Schrijf gedachtes even op voor later en leg ze weg tijdens empathisch luisteren.
  5. Bewaar je eigen verhaal voor later. En ook alle adviezen, hoe oprecht en hoezeer je je ook kunt voorstellen en herkennen in wat die ander vertelt, hoe blij je ook bent met de informatie. Je kiest nu even voor stilte zodat de ander alle ruimte krijgt om te vertellen.
  6. Geef een korte samenvatting. Voel je dat de ander klaar is met vertellen? Stel dan de vraag het welkom is wanneer je dat wat je hoorde kort samen te vatten: Wat hoorde je? Wat was het beschreven gevoel? Welke behoefte leefde er? En eventueel een optie die is genoemd om deze wens te vervullen? Dit doe je om te checken of de boodschap van de ander bij jou is geland zoals bedoeld. Bied de ander ruimte om aan te vullen, corrigeren en verdiepen. Herhaal de ‘check’ dan nog een keer of je het gehoord hebt zoals de ander het werkelijk bedoelde. 

 

Einde luistersessie? Dat is de start van verzoeken doen en nieuwe (vervolg)afspraken maken!

 

 

Zoek je naar woorden, oefening en tips? informeer naar de training Verbindende Communicatie. 

Gratis webinar

Het webinar Easy Empathie is speciaal voor de (huisartsen) praktijk 

Aanbod

Binnenkort vind je hier een nieuw programma

Agenda

Gratis webinar

Schrijf je hier in voor het webinar Easy Empathie + Toolkit en ontvang snel de eerstvolgende startdatum en tijd.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief


Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland-licentie